Tuesday 6 March 2012

Aduh!!!... sakitnya GIGI!!!

 ASSALAMMUALAIKUM


Arghh...!!!!...bila kita dah sakit gigi.. semua aktiviti yang kita buat semua terbantut..betul tak?...sebenarnya... semasa aku menulis artikel ni... aku tengah sakit gigi....dan tiba-tiba... Allah turunkan satu ilham untuk aku menulis dan berkongsi cerita semasa aku berada di alam sekolah menengah...

Ini cerita mengenai nabi Musa A.S. yang pada suatu hari baginda mengalami sakit gigi. Istimewanya nabi Musa ni sebab baginda tidak perlukan perantaraan apabila ingin berdialog dengan Allah Subhanawataala... tidak seperti nabi-nabi Allah yag lain. Maka bertanyalah Nabi Musa kepada Allah taala mengenai bagaimana untuk merawat giginya yang sakit ni.. Maka Allah menyuruh Nabi Musa pergi mencari beberapa helai daun dan letakkan pada giginya.

Maka dengan izin Allah, dengan segera kesakitan yang dialami oleh baginda lenyap begitu sahaja...TAMAT..

sebenarnya cerita ni belum tamat lagi... setelah sekian lama, nabi Musa A.S sakit gigi kembali... maka segeralah Musa pergi mencari pohon tadi, dan mengambil daunnya untuk menyembuhkan giginya.

Tetapi, kesakitan yang dialaminya tidak pernah kurang. maka nabi Musa hairan akan perkara itu. maka berdialoglah Musa dengan Allah. Musa A.S bertanya mengapa daun yang sama diletakkan pada giginya tidak sembuh untuk kali ini, tetapi pada waktu pertama kali dahulu sembuh. maka Allah menjawab, sesungguhnya apabila kamu bertanya kepadaku mengenai kesakitanmu, maka tawakalmu adalah kepadaku, bukan kepada daun itu, tetapi kali ini kamu sudah hilang tawakalmu kepadaku, lalu terus segera mencari daun itu dengan harapan bahawa daun itu mampu menyembuhmu.

maka Nabi Musa segera tunduk dengan keagungan kuasa Allah subhanawataala.

jadi kawan-kawan, sebenarnya di mana tawakal kita, setiap perkara yang kita lakukan di dunia adakah tawakal kita kepada Allah. x susah sebenarnya nak menanam tawakal kita kepada Allah. cukup dengan ucapkan Bismillah dan Alhamdulillah.

dan surah Al-Fatihah juga mencatatkan bahawa kita perlu meminta darinya.

MAKSUDNYA: Kepada Engkaulah kami sembah, dan kepada Engkaulah kami memohon pertolongan. (Al-Fatihah,5)

aku pun tak kurang juga. perlu muhasabahkan diri aku ni. maklum la. keputusan SPM dah kian hampir. jadi kena pertingkatkan tawakal kita kepada Allah. TAPI, kita kena cermin dulu adakah segala usaha kita dan doa kita layak untuk kita tawakalkan kepada Allah. kalaw usaha dan doa kita mencukupi, maka Alhamdulillah la, tapi kalaw usaha kita dan doa kita masih terawang-awang. kena lebihkan lagi la.

itu sahaja untuk waktu sekarang. apa yang baik dari Allah, dan yang buruk dari diri yang menulis artikel ni... apa-apa yang ditulis dalam blog ini harus dirujuk bersama ustaz, ustzah, guru-guru agama dan sebagainya....

ASSALAMUALAIKUM

1 ulasan:

tio said...

emm 2 r,, sebenaq nye setiap masalah dan dugaan yg kita hadapi seharusnya kita menyelesaikannya dgn mminta prtolongan drpda ALLAH agar dprmudahkn urasan kita i2,, (ag 2 klo dh sakit gigi p je r klinik,, pe y ssh ngt)