Monday 21 May 2012

Belajar bersyukurlah...



Assalammualaikum....

aku rasa dah lama dah tak tulis artikel aku sendiri... Alhamdulillah sebab Allah bagi aku ilham untuk menulis apa yang patut...

satu hari tu...aku saja ja berjalan-jalan melihat dan belajar sesuatu dari ciptaan Allah. waktu tu aku keluar maik moto jalan-jalan sekitar bandar taiping ni.. pusing-pusing keliling taman tasik. terdetik dalam hati ni, betapa indahnya ciptaan Allah yang ciptakan semuanya begitu indah-indah belaka. tapi Allahuakhbar, taman tasik taiping yang indah berseri telah dicemari dengan pasangan-pasangan ( couple ) yang belum tentu sudah nikah atau belum. tapi bukan tu yang aku nak sampaikan... seperti yang tertera tajuk di atas.erti bersyukur. dah lepas habis ronda-ronda taman tasek.aku dgn kawan muslim aku ni singgah makan. sudah naluri sebagai manusia,diberikan satu dulang emas hendakkan yang kedua,diberikan yang kedua hendak yang ketiga dan seterusnya, itulah manusia. dan rakan aku ni cakap yang dia bersyukur dengan apa yang Allah berikan kepadanya.

maka, aku berfikir dan terdetiknya hati aku ni, betapa besarnya nikmat yang Allah beri. dan seperti biasa aku ni suka sanggat melihat ragam-ragam manusia. dan Allah menunjukkan aku betapa sempurnanya pemberian Allah untuk aku. aku tengok ada yang cacat,strok, tiada sebelah tanggan, down sindrom, dan macam-macam lagi. luluh juga hatiaku memikirkan betapa angkuh dan sombongnya diri aku ni untuk mengangkat doa walaupun mengucapkan kalimah Alhamdulillah. Astaqfirullah. dan aku mula untuk mencari dan memperbetulkan hati ini.

mari kita fikirkan semula. ada la segelintir manusia yang beru sahaja mendapat sesuatu nikmat, dah mula nak kan yang lain.sebagai contoh,lelaki A baru berkahwin dengan perempuan idamannya, dan tanam niat nak kawin satu lagi. itu la manusia, nikmat yang Allah beri tu pun belum tentu gunakan untuk jalan kebaikan dan sepenuhnya. Allahualam. dan Allah telah berfirman betapa nikmat kita sebagai seorang Muslim juga sebagai nikmat di dalam surah A-li'Imran ayat 103.


MAKSUD:dan berpegang teguhlah sekalian kepada tali Allah(Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai, dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan( sewaktu jahiliah), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu( sehingga kamu bersatu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka( disebabkan kekufuran dahulu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu(disebabkan nikmat Islam). demikian Allah menjelaskan kepada kamu Ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya.

pernah dengar kumpulan nashid kanak-kanak: Alif Ba Ta. aku saja dengar lagu bertajuk Bersyukurlah. sebuah lagu lama, dan mesejnya tidak akan luput ditelan zaman. untuk download.klik IslamAvailable. lagi ni banyak mengajar kalaw kita berkasih sayang dan bersyukur. kita akan kecapi kegembiraan di dunia. kadang-kadang kita tengok kawan kita dapat sesuatu yang kita idamkan kita akan mula timbul hasad. cuba kita rendahkan ego dan bersyukur. Alhamdulillah tenang ja hati ni. kadang-kadang orang kata yang tak elok didengar. kita hiraukan dan kita bersyukur dengan apa yang ada.

Allah telah berfirman dalam surah Al-Maa'idah ayat 7



MAKSUD:dan kenanglah nikmat Allah(yang telahdikurniakan-Nya) kepada kamu serta ingatlah perjanjian-Nya yang telah diikat-Nya dengan kamu, ketika kamu berkata: "kami dengar dan kami taat (akan perintah-perintah Allah dan Rasul-Nya)". dan bertakwalah kamu kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah maha mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.

kita sebagai manusia sentiasa nakkan yang perfect. ada la seorang insan ni dia kata " Allah takkan beri kan apa yang kita mahu,tapi Allah akan berikan apa yang kita perlu". ada betulnya apa yang dia cakap.

jangan kita menjadi seperti bani Israel. dimana Allah telah memperingati mereka mengenai erti syukur dan kelebihan syukur, tetapi masih berdegil dan angkuh untuk tidak mahu bersyukur, dan lihatlah bagaimana Allah melaknat mereka. Allah telah memberi kan mereka peluang untuk bersyukur di dalam surah Al-baqarah ayat 40,47 dan 122,


 MAKSUD:wahai bani Israel, kenangkanlah kamu akan segala nikmat yang telah Aku berikan kepada kamu,dan sempurnakan perjanjian kamu dengan Ku, supaya Aku sempurnakan perjanjian-Ku dengan kamu; dan Ak-lah sahaja hendaklah kamu berasa gerun takut, (bukan sesuatu yang lain).Al-Baqarah:40


 MAKSUD: wahai bani israel,kenangkanlah nikmat-nikmat Ku yang Aku telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah) bahawasanya Aku telah melebihkan (nenek-moyang) kamu (yang taat dahulu) atas orang-orang (yang ada pada zamannya).Al-Baqarah:47


MAKSUD: wahai bani israel,kenanglah akan limpah kurnia nikmat-Ku yang telah Ku-berikan kepada kamu, dan Aku telah melebihkan ( datuk-nenek) kamu(yang taat dahulu) atas umat-umat yang lain( yang ada pada zamannya).

bila aku fikirkan semula. janganlah kita angkuh seperti bani israel. aku pun kena muhasabah diri balik. banyak nikmat-nikmat yang aku tak bersyukur kepada Allah. tak terbilang dengan kalkulator casio...:D.. assalammualaikum..








sudah terang lagi bersuluh. apa lagi yang hendak kita nafikan,dan apa lagi yang kita hendak buktikan?.. sesungguhnya Allah telah memberi a

maran kepada kaum israel mengenai nikmat bersyukur di dalam surah Al- Baqarah, ayat 40.

0 ulasan: